woensdag 12 oktober 2016

Loslaten

Soms is het tijd om los te laten. Dat is niet altijd even makkelijk, omdat het oude fijn en vertrouwd is. Prettig en duidelijk. Of omdat het nieuwe niet zo goed uitkomt of verwarrend is. Of het lastig is om uit te vinden hoe iets werkt en wat de nieuwe regels en gewoonten zijn.

Sinds ik kinderen heb ben ik steeds beter in loslaten. Door het tempo waarin ze zich ontwikkelen ben ik voortdurend in training. Het maakt het niet altijd makkelijker. En soms kan ik hartelijk om mezelf lachen.

Dat om me zelf lachen, helpt me het meest. Het relativeert de situatie en maakt dat ik deze met een frisse blik kan bekijken. Het is maar net hoe ik kijk, net als de tekening hieronder.


Het lachen helpt me dus en ook door me te realiseren wat loslaten wel en niet is. De tekst hieronder heb ik voor een opdracht gebruikt en werkt natuurlijk net zo goed voor mezelf.

Wat loslaten niet is:
  • Loslaten is niet vergeten of ontkennen wat er gebeurd is.
  • Loslaten is niet de gevolgen bagatelliseren.
  • Loslaten is niet jezelf vernederen.
  • Loslaten is niet ontkennen dat je gekwetst en beschadigd bent.
  • Loslaten is niet een zwaktebod.
  • Loslaten is niet jezelf ongelijk geven.
  • Loslaten is niet het maar eens zijn met wat iemand deed of juist naliet.
  • Loslaten is niet het goed praten van verkeerd gedrag.
  • Loslaten is niet "het" maar goed vinden.
  • Loslaten is niet zeggen dat het niet meer uitmaakt.
  • Niet loslaten is maar blijven hopen op een beter verleden...

Wat loslaten wel is:

  • Loslaten is onvoorwaardelijke liefde voor jezelf
  • Loslaten is je zelf bevrijden van angst, woede, wrok, haat en pijn.
  • Loslaten is machteloosheid toegeven.
  • Loslaten is de situatie voor jezelf zo goed mogelijk maken.
  • Loslaten is groeien en kiezen voor leven in het nu.
  • Loslaten is afstand nemen.
  • Loslaten is de verantwoording nemen voor je eigen geluk.
  • Loslaten is besluiten geen slachtoffer meer te zijn.
  • Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.
  • Loslaten is alle hoop op een beter verleden laten varen en besluiten gelukkig te zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten